Технике учења на даљину и организовање слободног времена

Бојан Милић, 23.03.2020.године

Поштовани  ученици,

Како је дошло до промене одвијања наставе и свакодневног  начина учења због појаве COVID-19 (Корона вирусa), потрудили смо се да вам помогнемо у начину учења и организовању слободног времена.

Сигурни смо и знамо да пратите часове на телевизији и размењујете информације са својим наставницима. Видели смо да сте схватили да  се учење и стицање знања наставља и ван учионице.  Јасно је да сада ваша одоворност и самоконтрола морају бити много веће.

Шта је важно да знате о учењу?

  • Важно је да се осећаш одморно и спремно за учење, потребно је да проведеш око 10 часова спавајући;
  • Потребно је да направиш добру организацију (распоред) дневних активности, које ћеш се придржавати и свакодневно учити;
  • Ако превише одлажеш почетак учења, ради на развијању радних навика. Добре радне навике омогућавају брже учење и дају више времена за друге активности. Навике које сада стекнеш пратиће те кроз цео живот;
  • Свакодневно учи без одлагања и скраћивања времена за рад;
  • Процени што реалније колико ти је времена потребно за учење. Немој преценити а ни потценити своје способности;
  • Најбоље се памти онда када се мисли о ономе што се учи;
  • Можда те тренутно не занима неки школски предмет или градиво. Уколико допустиш могућност да се временом може развити интересовање за ту област, олакшаћеш себи учење. Закључак да те нешто нимало не занима није од помоћи – ствара отпор и отежава учење.
  • Интересовања се могу мењати и проширивати. Често нам се нешто допадне тек кад више сазнамо о томе.
  • Потруди се да обезбедиш „мирније“ услове за учење, где те неће ометати телефон, телевизор, рачунар и слично;
  • Добро би било да имаш свој радни кутак, који је добро осветљен и проветрен;
  • Учи за столом, јер тако одржаваш будност која је неоходна за добру концентрацију. Учење у фотељи или кревету је угодно, али изазива млитавост и поспаност;
  • Постави јасне и реалне циљеве. Немој одустајти због тренутних жеља и потреба;
  • Учи прво теже, па лакше градиво док се још осећаш одморно и свеже. Градиво које ти је лакше можеш да савладаш и касније;
  • Учи различите, а не сличне предмете један за другим, да не би дошло до „мешања“ садржаја;
  • Не прави паузе током првог сата учења, јер се тако враћаш на почетну позицију;
  • Ради марљиво и прави паузе између учења два градива, али не веће од 15 минута;

Које фазе има учење?

Почетни преглед градива и постављање питања

  • Циљ почетног прегледа је да се добије општа представа о ономе што се учи – идеја о главним темама, појмовима…У овој фази градиво се не чита у целини. Потребно је прочитати наслове, поднаслове и понеку реченицу(на пример, истакнуте делове текста), обратити пажњу на табеле, графиконе, слике… – то су обично значајне информације. Прочитати закључак/резиме лекције иако се не разумеју одмах на почетку.
  • Током прегледа могу ти се наметнути питања (Који проблем ова лекција покушава да реши? Које су главне идеје у лекцији.)? Ако градиво читаш тражећи одговор на неко питање, то је добро за концентрацију и уочавање битних делова.

Читање лекције

Пажљиво читај лекцију у целини најмање три пута. Док читаш, размишљај и труди се да:

  • Одговориш на питања која си поставио/ла у претходној фази;
  • Повежи то што читаш са оним што већ знаш;
  • Пронађи главне идеје у тексту док читаш;
  • Ако видиш да нешто не разумеш, врати се и прочитај претходну лекцију;
  • Док читаш, усредсреди се на оно што је битно;
  • Важно је да читаш истога дана када си добио/ла информације и упутства од наставника, како не би дошло до кампањског учења;
  • Уколико је лекција кратка треба је учити у целини. Уколико је дуга може се поделити на више делова али је важно делове правити према смислу, а не према слободној процени.

Подвлачење и бележење

Подвлачењем  текста важно је да знаш:

  • Подвлачењем истичемо битне идеје – како бисмо себи после олакшали обнављање;
  • У вашим уџбеницима већ су назначени и обележени важни појмови и кључне ствари, због тога треба обратити пажњу на означене делове;
  • Подвлачимо тек када схватимо смисао целе лекције и важније појмове – тада можемо да проценимо који су делови битни, а који нису, тек после читања целе лекције;
  • Подвлачимо кључне речи или делове реченица;
  • Није корисно подвлачити више од 10-15% текста. Ако подвучемо већи део текста, то није од помоћи у обнављању градива – ако је скоро све подвучено, ништа није посебно истакнуто;
  • Када завршиш са проучавањем лекције, напиши најважније тезе/резиме о целој лекцији, издвој најважније чињенице , можеш нацрати и цртеж. То ће ти помоћи при обнављању градива.

Преслишавање

  • Ова фаза је веома важна у поцесу стицања знања, не сме се прескакати;
  • У овој фази покушавамо да се присетимо главних идеја и да их препричамо;
  • Први пут преслишавање може бити уз помоћ уџбеника и белешки. Преслишавање је услов дужег памћења градива;
  • Не треба одмах након читања журити за преслишавањем градива. Што је градиво теже , треба касније почети са преслишавањем – да се преслишавање не би претворило у нагађање ;
  • Важно је да препричавамо лекцију својим речима . Преслишавање треба да буде гласно, како би чули ток својих мисли;
  • Поновити преслишавање наученог – на пример после два дана, недељу дана. То је обнављање градива. Пошто је заборављање најбрже на почетку, обнављање се најпре врши у краћим, а после у дужим временским размацима.

Након преслишавања видећеш:

  • који део градива знаш боље, а који део треба још да учиш;
  • моћи ћеш боље да организујеш чињенице у својој глави.

 

ДОБРО ЈЕ УЧИТИ, ЈОШ БОЉЕ НАУЧИТИ!

Коришћење слободног времена

Свако од вас организовао је своје слободно време на другачији начин.

Како бисте избегли ширење вируса важно је да останете кући и своје слободно време искористите са својом породицом. Након завршетка школских обавеза можете погледати филмове које нисте имали времена да погледате док сте били у школи, прочитати књиге које волите, помоћи родитељима у обављању свакодневних послова, играти друштвене игре, слушати музику, дописивати се и видeти путем друштвених мрежа са другарима.

Важно је да су ваши родитељи упознати са начином коришћења слободног времена. Шта год да одаберете нека то буде паметно искоришћено време, где ћете се опустити али и унапредити себе као личност.

Будите здрави, вредни и весели!

 Стручна служба ОШ „Топлички хероји ” у Житорађи