Деца и интернет – паметно од почетка
ДЕЦА И ИНТЕРНЕТ
ПАМЕТНО ОД ПОЧЕТКА
Деца данас користе интернет од најранијег узраста. Зато је важно да знамо како га паметно користити и заштитити се од свих ризика које намеће.
Циљ текста је да упути одрасле а посебно родитеље како безбедно користити интернет и разговарати са децом о њему.
Уницеф у сарадњи са Министарство просвете, науке и технолошког развоја реализује пројекат Безбедан интернет за целу породицу. Тим поводом написана је Брошура за родитеље у виду смерница за безбедно коришћење интернета и деце на интернету.
Издвојили смо најважније делове Брошуре:
Интернет је најмоћнији извор информација у историји људске цивилизације. Међу корисницима интернета, све је више деце иако садржаји на њему нису увек прилагођени њиховим развојним потребама.
Безбедно коришћење интернета подразумева поседовање вештина дигиталне писмености: критично процењивање информација, комуникацију и безбедно понашање на интернету. Деца имају право на стицање дигиталне писмености, али је важна улога и одговорност родитеља и школе да заштите и упуте децу на правилно и безбедно коришћење интернета.
МОГУЋНОСТИ КОЈЕ ИНТЕРНЕТ ПРУЖА ДЕЦИ:
- Учење и стицање различитих вештина уз помоћ технологије – бројних веб- алата, апликација, туторијала, електронских-књига (нпр. говор, читање, математика, логика, страни језици, програмирање, музичке, ликовне, социјално- емоционалне, моторичке вештине итд.)
- Образовни ресурси намењени деци свих узраста (укључујући и најмлађе), деци са тешкоћама у развоју и учењу (нпр. проблеми са читањем и писањем – дислексија и дисграфија, пажњом и памћењем; аутизам, визуелне, слушне и друге сметње), као и надареној деци
- Стицање „вештина за живот у 21. веку”: дигиталнa писменост, решавање проблема, креативност, критичко мишљење, одговорност, емпатија, тимски рад, итд.
- Забава, игра (виртуелна и проширена реалност)
- Проналажење практичних и занимљивих информација
- Креирање и размена различитих садржаја
- Комуникација и сарадња са другима
- Упознавање и повезивање са вршњацима из читавог света
- Развијање личних интересовања, талената, рад на себи
ПОТЕНЦИЈАЛНИ РИЗИЦИ НА ИНТЕРНЕТУ:
- Изложеност штетним и узрасно непримереним садржајима (нпр. говор мржње, стереотипи, предрасуде, насиље, порнографски садржај итд.)
- Изложеност дигиталном насиљу
- Контакти са особама које користе интернет са циљем злоупотребе или сексуалног узнемиравања деце (тзв. интернет предаторима)
- Злоупотреба личних података, лажно представљање (крађа идентитета на интернету), преваре или подвале путем интернета (хаковање туђег профила, лозинке, веб-сајта)
- Изложеност нетачним и непоузданим информацијама (наслови креирани са циљем да привуку читаоце, иако нужно не одражавају садржај самог текста)
- Изложеност комерцијалним садржајима (огласи, рекламе)
- Трошење новца (нпр. током играња видео-игара)
- Вируси, нежељена e-пошта (енг. spam)
Главни изазов који се поставља пред родитеље/старатеље, учитеље и наставнике у дигиталном добу јесте да што боље искористе могућности које интернет пружа деци, а потенцијалне ризике сведу на најмању могућу меру!
Одрасли су одговорни за смислену и сврсисходну употребу технологије од стране деце. Игнорисањем дигиталне стварности у којој живе данашња деца, отварају се могућности за ризичну употребу дигиталне технологије.
КАКО ДЕЦА УЗРАСТА ИЗМЕЂУ 4 И 8 ГОДИНА НАЈЧЕШЋЕ КОРИСТЕ ДИГИТАЛНЕ УРЕЂАЈЕ И ИНТЕРНЕТ?
Играње видео-игара (тзв. gaming)
За велики број деце представља најучесталију активност на интернету и дигиталним уређајима. На тржишту видео-игара тренутно су доступне бројне различите (намењених свим узрастима), како оне које могу подстаћи дететов развој и учење, тако, нажалост, и оне које нису примерене потребама деце и које могу да штете њиховом развоју.
Зато је веома важно да родитељи изаберу одговарајућу, узрасно примерену игру за дете, и да учествују у игри заједно са њим!
На интернету постоје веб-странице на којима одрасли могу да се упознају са садржајем видео-игара и да провере ком узрасту су намењене.
Са којим све изазовима деца могу да се сретну приликом играња игара на интернету?
- Све видео-игре (како оне које се купују, тако и бесплатне) садрже опцију трошења новца (унапређење игре које се купује и омогућава напредовање кроз игру или њене боље опције)
- Дељење личних података са непознатима
- Развијање зависности од играња видео-игара
- Комуникација са непознатим и злонамерним особама (путем чета)
- Узрасно непримерени садржаји (насиље, дискриминација, вулгаран језик итд.)
Гледање видео-снимака, цртаних филмова (на платформама за дељење видео-материјала, нпр. You Tube) такође се може сврстати у најучесталије активности деце на интернету.
И ове активности, без учешћа одрасле, упућене особе, носе са собом одређене ризике:
- Изложеност агресивним, насилним и узрасно непримереним садржајима
- Изложеност комерцијалним садржајима (различите врсте реклама, огласа, прозори који„искачу”на екрану током играња)
- Остављање личних података на интернету(тзв. дигиталних трагова).
Свакодневно искуство, али и истраживања (како страна, тако и домаћа), показују да деца почињу да користе дигиталне уређаје и интернет у све млађем узрасту!
КОЈИ ЈЕ УЗРАСТ„ПРАВО ВРЕМЕ” ЗА ПОЧЕТАК КОРИШЋЕЊА ДИГИТАЛНИХ УРЕЂАЈА?
За децу узраста од 6 и више година, препорука је креирати индивидуални план коришћења медија, са ограничењима и породичним правилима која ће осигурати да време испред екрана не замени спавање, игру на отвореном, разговоре уживо, физичке активности и друга понашања важна за здравље детета.
ВРЕМЕ ИСПРЕД ЕКРАНА?
И поред наведених смерница, не постоје чврсти научни докази, нити универзалан рецепт за то колико времена дневно свако дете сме да проведе испред екрана, поготову када је реч о деци старијој од 6 година.
Стручњаци саветују да се унутар породице креира план коришћења дигиталних уређаја и интернета у складу са индивидуалним карактеристикама детета (узрастом, здравственим стањем), његовим интересовањима, развојним и образовним потребама и врстом активности.
Међу стручњацима постоји сагласност у томе да време испред екрана не сме да замени друге активности које доприносе здравом развоју деце – свакодневна физичка активност и спорт, сан, заједничке активности са члановима породице и дружење са вршњацима без интернета, као и да прекомерно коришћење дигиталних уређаја и интернета негативно утичу на здравље деце.
Родитељи треба да учествују у активностима деце на интернету, уживају, играју се и уче заједно. Важно је да родитељи подрже и активно посредују у дететовом коришћењу дигиталних медија.
Ако сте забринути да дете школског узраста проводи превише времена на интернету, поставите себи следећа питања:
- Да ли је дете физички здраво и да ли спава довољно?
- Да ли дете има добре социјалне контакте са породицом и друштвом изван интернета или већим делом комуницира путем интернета?
- Да ли је успешно у школским активностима?
- Да ли има своја интересовања и хобије?
- Да ли учи путем интернета или га користи искључиво за забаву?
Ако је одговор на већину питања са горње листе ДА, немате разлога за бригу!
У супротном, реч је о проблематичном коришћењу интернета и потребно је да предузмете конкретне кораке (утичући на промену начина дететовог коришћења интернета), и уколико је потребно, потражите савет стручне особе.
КАКО ОДРАСЛИ МОГУ (НЕСВЕСНО) ДА УГРОЗЕ БЕЗБЕДНОСТ ДЕЦЕ НА ИНТЕРНЕТУ?
- Ако не поседују одговарајуће вештине дигиталне писмености
- Ако нису упознати и/или не поштују услове и правила коришћења веб- сервиса, платформи, веб-алата, нпр. када дају сагласност или отворе профил свом детету на друштвеним мрежама у узрасту млађем од оног који је прописан. На већини друштвених мрежа доња узрасна граница за отварање профила је 13 година.
- Постављањем приватних информација, најчешће фотографија деце, на личне профиле на друштвеним мрежама, дељењем приватних информација јавно и сл.
КАКО ОДРАСЛИ МОГУ ДА ПОСРЕДУЈУ У ДЕТЕТОВОМ БЕЗБЕДНОМ И КОНСТРУКТИВНОМ КОРИШЋЕЊУ ИНТЕРНЕТA?
Избором одговарајућих дигиталних садржаја и веб-алата
- Бирајте квалитетне дигиталне садржаје (видео-игрице, цртане филмове, апликације, веб-сајтове и веб-алате) који су намењени деци (нпр. YouTubeKids, профил на Гуглу за децу млађу од 13 година итд.).
- Пре него што (ви и/или ваше дете) преузмете неку апликацију или игрицу са интернета, проверите да ли је она примерена узрасту детета (обратите пажњу на узрасна ограничења која су обично јасно назначена), прочитајте коментаре и искуства других корисника.
- Прегледајте дигиталне садржаје пре него што дете почне да их користи, проверите о чему се тачно ради (нажалост, некада се и међу интернет садржајима који су намењени деци могу пронаћи и они који им нису примерени).
- Бирајте едукативне садржаје који подстичу дечји интелектуални, социјално- емоционални, језички развој (игру, логику, машту, креативност), али и физички (моторику, координацију покрета)…
- Подстичите децу да користе веб-алате за креирање садржаја на интернету (самостално или у сарадњи са другима), уместо да буду пасивни примаоци његових информација.
Квалитетном комуникацијом и учешћем у дечјим активностима на интернету
- Разговарајте са децом о томе шта им се свиђа, а шта не у вези са коришћењем интернета и дигиталних оруђа и зашто.
- Посредујте у свим активностима деце на интернету (након одгледаног цртаног филма, искључите уређај и разговарајте са дететом о томе што сте гледали, проверите како је то дете разумело, постављајте му питања која подстичу на размишљање и креативност…).
- Разговарајте са децом о ризицима везаним за коришћење интернета и о конкретним корацима које је потребно предузети…
- Дозволите деци да погреше, нека грешке буду прилике за учење, уместо за кажњавање
- Охрабрите децу да вам се обрате за помоћ у свакој ситуацији када се осете несигурно, уплашено, узнемирено…
Применом техничких мера заштите деце на интернету, уживајте, играјте се и учите заједно. Подржите децу у томе да уче из онога што раде, гледају и деле. Користите техничке мере заштите, поготову када је реч о деци предшколског и млађег школског узраста: родитељска контрола, софтвери за блокирање нежељених садржаја, филтери за безбедну претрагу, јаке лозинке… (видети линкове у оквиру: Техничке мере заштите).
- Техничке мере заштите смањиће вероватноћу да дете буде изложено непримереним садржајима или да уради нешто непожељно (нпр. да потроши новац док игра видео игрицу). Ипак, требало би имати на уму да ове мере не обезбеђују потпуну заштиту, и да их је најбоље комбиновати са другим видовима родитељске подршке безбедном коришћењу интернета!
- Имајте на уму чињеницу да претерана родитељска контрола и заштита, и када је реч о коришћењу дигиталних уређаја, негативно доприноси дечјем развоју, јер одмаже детету да изгради сопствене капацитете за самоконтролу и израсте у особу одговорну за сопствено понашање.
Правилним коришћењем дигиталних уређаја и интернета
- Креирајте породичне договоре (планове) о коришћењу дигиталних уређаја који ће важити како за децу, тако и за родитеље (нпр. да се мобилни уређаји не користе током оброка, дан без интернета).
- Успоставите јасна правила и очекивања у вези са коришћењем дигиталних уређаја и интернета: колико времена, у којим активностима, када и у које време .
- Приликом дефинисања правила, поштујте дететову индивидуалност (личне карактеристике и потребе), правила дефинишите заједнички, јер то повећава дететову спремност за поштовање оних у чијем је доношењу само учествовало.
- Пре него што успоставите правила, запитајте се да ли сте сами спремни да их доследно примењујете, будите реални.
- Немојте давати деци дигиталне уређаје да бисте тако ослободили време за сопствене активности.
- Дигиталне уређаје и интернет немојте користити као награду и/или казну за дете (ако уради домаћи задатак, моћи ће да игра игрицу.).
- Избегавајте коришћење дигиталних уређаја као једини начин да умирите дете (нпр. код лекара, током путовања и сл.).
- Осмислите породичне активности које не укључују коришћење дигиталне технологије (нпр. играјте се са децом оних игара којих сте се ви играли у њиховом узрасту).
- Искуства на интернету повежите са дечјим искуствима изван њега (нпр. користите видео-игрице како бисте децу научили упорности, суочавању са изазовима, учењу из властитих грешака, прихватању пораза…).
- Користите интернет заједно са децом како бисте истраживали и сазнавали, решавали практичне проблеме (нпр. проналажење информација о местима која желите да посетите, куповина), а не само за забаву.
- И када је реч о коришћењу дигиталних уређаја и интернета, будите позитиван модел понашања – деца много више науче посматрањем понашања одраслих него директним подучавањем (када им говорите шта је добро, а шта не).
Корисни линкови:
Дигитални садржаји за децу (видео-игрице, веб-сајтови, филмови, музика, апликације):
Безбедно коришћење друштвених мрежа и веб- апликација:
https://www.saferinternet.org.uk/advice- centre/social-media-guides
https://www.saferinternet.org.uk/blog/key- things-remember-when-helping-your-child- set-new-profile
https://www.saferinternet.org.uk/advice- centre/parents-and-carers/parents-guide- technology
Техничке мере заштите (родитељска контрола):
https://www.esafety.gov.au/education- resources/iparent/online-safeguards/ parental-controls
https://www.saferinternet.org.uk/blog/ youtube-announce-new-parental-controls- youtube-kids
Изложеност штетним садржајима и/или дигиталном насиљу (експлицитни сексуални садржај, педофилија, криминалне радње, злоупотреба деце у порнографске сврхе):
- Национални контакт – центар за безбедност деце на интернету: Национални контакт – центар за безбедност деце на интернету или телефон: 19833
- Одељење за борбу против високотехнолошког криминала МУП РС :childprotection@mup.gov.rs или:телефон: +381 11 306 2000.
Стручна служба ОШ “Топлички хероји”